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Eugenio Merino (1975, Spain)

The works of Spanish-born artist Eugenio Merino deal with matters such as politics, religion and society with the purpose of making us doubt all supposed truths. For this he may use irony, humor, metaphor or oxymorons, or anything to make art a space for thought and finding the beauty in the idea.

Known for his more controversial sculptures such as “For the Love of Go(l)d” or “Stairway to Heaven”, Eugenio Merino works in different directions and mediums. Drawings, videos, objects and sculptures in bronze, resin or silicone are all part of his oeuvre. Each idea requires a specific material or language. The ideas are the language of Merino.

Eugenio Merino graduated from the Complutense University of Madrid. His first US museum show was held at the Station Museum of Contemporary Art (Houston) in October 2015.  He has had numerous solo and group exhibitions and has participated in a variety of art fairs, including Volta NY, Volta Basel, ARCO (Madrid), Art Brussels, FIAC (Paris), Armory Show, Arte Fiera (Bologna), Art BO (Bogota), MACO (Mexico), Art Wynwood (Miami) and has exhibited in the MOCA Museum of Taipei and the B.P.S.22 in Charleroi (Belgium).

Eugenio Merino lives and works in Madrid, Spain.

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Eugenio Merino (1975, España)

Las obras del artista español Eugenio Merino tratan temas como la política, la religión y la sociedad con el propósito de hacernos dudar de todas las supuestas verdades. Para ello puede utilizar la ironía, el humor, la metáfora o los oxímoron, o cualquier cosa para hacer del arte un espacio de reflexión y búsqueda de la belleza en la idea.

Conocido por sus esculturas más controvertidas como “Por amor a Dios” o “Escalera al cielo”, Eugenio Merino trabaja en diferentes direcciones y medios. Dibujos, videos, objetos y esculturas en bronce, resina o silicona forman parte de su obra. Cada idea requiere un material o lenguaje específico. Las ideas son el lenguaje de Merino.

Eugenio Merino se graduó en la Universidad Complutense de Madrid. Su primera exposición en un museo de EE. UU. se llevó a cabo en el Museo de Arte Contemporáneo de Station (Houston) en octubre de 2015. Ha realizado numerosas exposiciones individuales y colectivas y ha participado en una variedad de ferias de arte, incluidas Volta NY, Volta Basel, ARCO (Madrid) , Art Brussels, FIAC (Paris), Armory Show, Arte Fiera (Bolonia), Art BO (Bogotá), MACO (México), Art Wynwood (Miami) y ha expuesto en el MOCA Museum de Taipei y en el BPS22 de Charleroi ( Bélgica).

Eugenio Merino vive y trabaja en Madrid, España.


              


Shredded Rights Chile / Guatemala, 2020
Frame with printed museum glass and crushed constitution inside
23 x 16 cm 5 + 2AP

Eugenio Merino's works are balanced between beliefs and disbelief, paradoxes and logic, taste and bad taste, respect and offense. The artist often assumes a cynical role and reveals uncomfortable views of contemporary societies. Throughout his career, Merino has demonstrated the ability to establish a trans disciplinary work, capable of merging different media such as neorealist sculpture, paintings, drawings or installations. He finds inspiration in a popular imaginary and in the media that he combines with dialectical, metaphorical and metonymic means to assemble his works of art.

The opposition of different realities, as well as disparate references and symbols, also generate different possible ways of reading his artistic production. Elements from 21st century iconography and cultural stereotypes that have shaped Western thought can be found in his works of art with an added sense of acid irony and discursive sarcasm.

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Las obras de Eugenio Merino se equilibran entre creencias e incredulidades, paradojas y lógica, gusto y mal gusto, respeto y ofensa. El artista a menudo asume un papel cínico y revela visiones incómodas de las sociedades contemporáneas. A lo largo de su carrera, Merino ha demostrado la capacidad de establecer un trabajo transdisciplinar, capaz de fusionar diferentes medios como la escultura neorrealista, la pintura, el dibujo o la instalación. Encuentra inspiración en un imaginario popular y en los medios que combina con medios dialécticos, metafóricos y metonímicos para ensamblar sus obras de arte.

La oposición de diferentes realidades, así como referencias y símbolos dispares, generan también distintas formas posibles de leer su producción artística. Elementos de la iconografía del siglo XXI y los estereotipos culturales que han dado forma al pensamiento occidental se pueden encontrar en sus obras de arte con un sentido añadido de ironía ácida y sarcasmo discursivo.





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