About     Galleries     Exhibitions     Artists       News     Contact   
Pablo Uribe Uruguay Montevideo, 1962

Pablo Uribe (Montevideo, 1962). Lives and works in Uruguay. Studied architecture in the Universidad de la Republica in Montevideo and Visual Arts with Guillermo Fernandez. He represented Uruguay at the 53 Venice Biennial. In 2016 he was awarded the XXI Premio Figari, in recognition of his career.
His work explores diverse relationships which form the practice of art. His investigation follows his questionings in regards to the the implicit neutrality of art production, exhibition spaces, and art collections. This activity has resulted in the study of the links between subject and object, whose histories- real or fiction- reach a point where the role of the author is put in doubt.
In continual displacement between roles and formats, he has used references from history, litereature, cinematography, architecture, musicals, theater, and science in order to produce installations, actions, paintings, videoinstallations, and graphic work. This material is informed and examined by central questionings to the identitary construction from historical, aesthetic and political perspectives. His mise en scenes, reelaborations, montages, impressions and overimpressions look to invade de sensible dominion of the spectator in order to force intentional changes in his memory and imagination.

Pablo Uribe (Montevideo, 1962). Vive y trabaja en Uruguay, entre Paraje Zunín y Montevideo. Estudió arquitectura en la Universidad de la República y artes visuales con Guillermo Fernández. Representó a Uruguay en la 53 Bienal de Venecia. En 2016 recibió el XXI Premio Figari, otorgado en reconocimiento a la trayectoria.
Su trabajo explora las diversas relaciones y modalidades que hacen a la práctica del arte. Su investigación se extiende a su vez hacia un cuestionamiento de la neutralidad implícita en la producción artística, los espacios expositivos y sus colecciones. Esta actividad ha resultado en el estudio de los vínculos entre sujetos y objetos, cuyas historias —reales o ficticias— llegan al punto de cuestionar su rol como autor.
En un desplazamiento continuo entre roles y formatos, ha utilizado referencias históricas, literarias, cinematográficas, arquitectónicas, musicales, teatrales y científicas para producir instalaciones, acciones, pinturas, videoinstalaciones y obra gráfica. Este material se encuentra informado y atravesado por cuestiones centrales a la construcción identitaria desde perspectivas históricas, estéticas y políticas. Sus puestas en escena, reelaboraciones, montajes, impresiones o sobreimpresiones buscan invadir el dominio sensible del espectador para operar cambios intencionales en su memoria e imaginación.




Air discurso, 2012
Videoinstalación, 27’ 4 canales Medidas variables
Project and general direction: Pablo Uribe
Actors: Gloria Demassi, Roberto Fontana, Roberto Jones, Estela Medina.
Direction of actors: Marianella Morena
Costumes: Paula Villalba
Sound: Fabián Oliver
Camera: Pablo Abdala
Gaffer: Enrique Álvarez, Pablo Luzardo
Edition: Lucía Garibaldi
Assistants: Myriam Bustos, Virginia Farías

On November 27th, 1983 in the middle of the military dictatorship, a crowd summoned by the opposition gathered at the foot of the Obelisco de los Constituyentes to listen to the proclamation of two renowned politicians - Enrique Tarigo and Gonzalo Aguirre -, and interpreted by Alberto Candeau, main actor at the Comedia Nacional.
In “Air speech” five teachers from the theater of Uruguay reenact said proclamation only by way of gestures, and without make any sound.
In creating a sort of mirroring game generated by a continuous reiteration of projection and suppression in the mentioned speech, Uribe explores the relationships between representation, theather and politics.


El 27 de noviembre de 1983, en plena dictadura militar, una multitud convocada por la oposición se concentró al pie del Obelisco de los Constituyentes para escuchar la proclama redactada por dos destacados políticos —Enrique Tarigo y Gonzalo Aguirre—, e interpretada por el primer actor de la Comedia Nacional, Alberto Candeau.
En «Air discurso» cinco maestros del teatro uruguayo revisitan dicha proclama mediante gestos y ademanes, pero mudos y sin mover la boca.
Frente al juego de espejos generado por la continua reiteración de las proyecciones y la supresión del discurso, se busca explorar las relaciones entre representación, teatro y política.
Copyright 2021  Art Focus Latin America